اختلال وابستگی به اینترنت (علائم، علائم و درمان)

ارسال شده در: مقالات | ۰

اعتیاد به اینترنت چیست؟

آیا شما بیش از حد بازی های ویدئویی را در اینترنت انجام می دهید؟ آیا شما مجبور به خرید آنلاین هستید؟ زیاد فیس بوک چک می کنید؟ آیا استفاده از کامپیوتر بیش از حد شما در زندگی روزمره روابط، کار، مدرسه، شما را دچار تداخل کرده است؟ اگر به هر یک از این سؤالات پاسخ مثبت دادید، ممکن است از اختلال استفاده اضافی اینترنت رنج ببرید.
معمولا این نشانه ها را با عنوان استفاده از اینترنت مضر (CIU)، استفاده از اینترنت مشکوک (PIU) اشاره می کنند. در سال ۱۹۹۵ توسط دکتر ایوان گلدبرگ، به عنوان یک اختلال، تئوری شد که مدل اصلی آن را با قمار آسیب پذیر مقایسه کرد. از آنجا که این اختلال به سرعت در حال افزایش است و از طرف بسیاری از محققان، مشاوران بهداشت روان و پزشکان و روانشناسان به عنوان یک اختلال واقعا تحریک کننده توجه جدی می شود. اگر چه به طور رسمی به عنوان یک اختلال در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی دی اس ام ۵ شناخته نشده است، شیوع آن در فرهنگ های آمریکایی و اروپایی غم انگیز است – که تا ۸.۲ درصد از جمعیت عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال، برخی گزارش ها نشان می دهد که تا ۳۸ درصد جمعیت عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد. تفاوت شدید متغیر در میزان شیوع ممکن است به این واقعیت کمک کند که معیارهای درست و استاندارد برای اختلال وابستگی به اینترنت انتخاب نشده است. این تحقیق در بین دانشمندان و متخصصان بهداشت روانی متفاوت است. و از نظر فرهنگ های قومی هم متفاوت است.

پیشرفت در مطالعه اختلال وابستگی به اینترنت ناشی از عدم استاندارد سازی در پیشگیری از این اتفاق بوده است. با این حال، به طور کلی در میان محققان پذیرفته شده است که اعتلای اینترنت تنها یک زیرمجموعه از اعتیاد به فناوری به طور کلی است. نگرانی در مورد این اختلال این است که اگر شما از آن رنج می برید، شما به طور بی نهایت با فن آوری احاطه شده اید. در عصر دیجیتال، اینترنت به پایان رسیده است. اکثر آنچه که ما در دنیای واقع انجام می دهیم، به عنوان یک امر عمومی می توان در اینترنت انجام داد. آیا می توانید پیراهن مورد نظرتان را در فروشگاه پیدا کنید؟ بدون نگرانی – اینترنت آن را دارد! نیاز به قرار دادن سفارش برای پیتزا؟ چرا تماس بگیرید؟ یک سفارش آنلاین کامل کنید! هنگامی که از بی خوابی رنج می برید می توانید یک بازی ویدیویی در ساعت ۳ صبح استفاده کنید و آیا حالا نمی توانید به خواب بروید؟ این روزها خلاص شدن از اینترنت، دشوار است. ما همیشه با آن احاطه شده ایم – و برای بسیاری از ما، اجتناب از اینترنت غیرممکن است.

چه عاملی باعث این وابستگی می شود؟

مانند بسیاری از اختلالات، به احتمال زیاد دقیقا علت اختلال وابستگی به اینترنت مشخص نیست. این اختلال ویژگی های متعددی را دارد. بعضی از شواهد نشان می دهد که اگر شما از اختلال اعتیاد به اینترنت رنج می برید، آرایش مغز شما مشابه افرادی است که از وابستگی شیمیایی رنج می برند، مانند دارو یا الکل. جالب توجه است، برخی از مطالعات اختلال اعتیاد به اینترنت را برای تغییر ساختار مغز به طور فیزیکی تغییر می دهند؛ به طور خاص بر میزان ماده خاکستری و سفید در مناطق پیشین مغز تاثیر می گذارد. این قسمت از مغز با یادآوری جزئیات، توجه، برنامه ریزی و اولویت بندی وظایف مرتبط است. یکی از دلایل اختلال وابستگی به اینترنت، تغییرات ساختاری در ناحیه پیشانی مغز است که به توانایی شما برای اولویت بندی وظایف در زندگی شما منجر می شود و شما می توانید زندگی خود را اولویت بندی کنید، یعنی اینترنت برای زندگی ضروری است و استفاده از آن به یک وظیفه بدل شده است.

اثرات تقویت متغیر اعتیاد به اینترنت یکی دیگر از دلایل این رفتار است. بر اساس تئوری تقویت روابط متغیر (VRRS) دلیل اینکه شما ممکن است به فعالیت اینترنتی (مانند بازی، قمار، خرید، پورنوگرافی و غیره) وابسته باشید، این است که چندین امر پاداش برای شما فراهم می کند. به این معنی، گشت و گذار ثابت شما در اینترنت منجر به پاداش های متعدد است که غیر قابل پیش بینی است. شاید اعتیاد شما به فیس بوک یک امر چندگانه و غیر قابل پیش بینی از پاداش ها را به این معناست که هر بار که به نوبه خود به روز رسانی انجام می دهید در صفحه خود، خبرهای مکرر و غیر منتظره ای را دریافت می کنید. شاید شما متوجه شدید یکی از دوستان بزرگ شما فقط مشغول به کار بوده است. دفعه بعد که وارد سیستم می شوید، دوست دیگری را می یابید که حالا یک کودک دارد! همچنین با این روبرو شوید که خواهر شما در اتاق دیگر خانه تان در فیسبوکش اعلام می کند که تولدش است با در عشق شکست خورده است. بعضی از بازی ها مانند MMROPGs (بازی های آنلاین چند نفره چند نفره) از جمله World of Warcraft می توانند به اعتیاد به اینترنت منجر شوند زیرا در واقع آنها هرگز پایان نمی یابند و داستان های این بازی ها تا ابد می توانند دنبالت دار باشند.

اعتیاد به اینترنت نیز به اضطراب و افسردگی مرتبط است. اغلب، اگر شما در حال حاضر از اضطراب یا افسردگی رنج می برید، ممکن است به منظور کاهش رنج شما از این شرایط، به استفاده از اینترنت برگردید. به همین ترتیب، افراد خجالتی و افراد ضداجتماعی نیز ممکن است بیشتر در معرض خطر از اعتیاد به اینترنت باشند. اگر از اضطراب و افسردگی رنج می برید، ممکن است برای خالی شدن احساسات مدفون شده تان به اینترنت رجوع کنید. این امور به این دلایل صورت می گیرد: زیرا تعاملات بین فردی لازم نیست و از لحاظ احساسی ارتباط در اینترنت به نفع شا برنامه ریزی می شود.

 

علائم؟

علائم و نشانه های اختلال وابستگی به اینترنت ممکن است در هر دو صورت فیزیکی و عاطفی واکنش نشان دهند. برخی از نشانه های عاطفی اختلال اضطراب اینترنتی ممکن است عبارتند از:

افسردگی
ناسازگاری خلقی
احساس گناه
اضطراب
احساس نیاز به انرژی هنگام استفاده از کامپیوتر
ناتوانی در تنظیم اولویت یا نگهداری از برنامه ریزی های روزمره
بدون احساس زمان (عدم اهمیت به گذشت زمان)
دفاع از خود در برابر هرگونه کنش فردی و اجتماعی
اجتناب از کار و تنبلی مفرط
تحریک پذیری زیاد جنسی و از بین رفتن حیا در پاسخ های جنسی
نوسانات خلقی
ترس
تنهایی
خستگی در انجام وظایف عادی

علائم فیزیکی اختلال اضطراب اینترنتی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کمر درد
سندرم نشانگان مجرای مچ دستی یا سندرم تونل کارپ (شایعترین نوروپاتی به دام افتادن عصب می‌باشد که در نتیجه فشردگی عصب میانی در ناحیه تونل کارپال ایجاد می‌شود)
سردرد
بیخوابی
تحریک‌پذیری خودارضایی هنگام خواب
تغذیه ضعیف (عدم خوردن یا خوردن بیش از حد برای جلوگیری از دور بودن از کامپیوتر)
بهداشت شخصی ضعیف (به عنوان مثال، حمام کردن سریع یا طولانی برای رسیدن با دور بودن از اینترنت)
گردن درد
خشک شدن چشم و سایر مشکلات بینایی
افزایش وزن یا از دست دادن وزن
تحریک‌پذیری اندام های تناسلی

اثرات اختلال وابستگی به اینترنت چیست؟ اگر از این اختلال رنج می برید، ممکن است بر روابط شخصی، زندگی کاری، امور مالی یا زندگی تحصیلی تان تاثیر بگذارد. افرادی که از این وضعیت رنج می برند ممکن است خودشان را از دیگران جدا کنند، زمان زیادی را صرف انزوای اجتماعی می کنند و منافع شخصی شان تحت تاثیر قرار می دهد. به دلیل معتادان اینترنتی که سعی در پنهان کردن یا انصراف از میزان وقت صرف شده در اینترنت دارند، ممکن است مسائل عدم اعتماد و ناسازگاری نیز در آنها به وجود آید. علاوه بر این، این افراد می توانند شخصیت های جایگزین آنلاین را در تلاش برای پنهان کردن رفتارهای آنلاین خود ایجاد کنند. مشکلات مالی جدی نیز ممکن است از اجتناب از کار، ورشکستگی به علت ادامه خرید آنلاین، بازی آنلاین، یا قمار آنلاین منجر شود. معتادان اینترنتی نیز ممکن است در ایجاد روابط جدید و اجتماعی استعداد شان از بین برود – زیرا آنها احساس راحتی بیشتری در محیط آنلاین نسبت به واقعی دارند.

گزینه های مداوا چه هستند؟
گام اول در درمان، تشخیص این است که یک مشکل وجود دارد. اگر اعتقاد ندارید مشکل دارید، احتمالا به دنبال درمان نیستید. یکی از مشکلات عمده اینترنت، این است که اغلب بدون پاسخ و بدون محدودیت وجود دارد. شما در پشت صفحه نمایش پنهان هستید – و برخی چیزهایی که می توانید به آن ها بگویید یا انجام دهید، چیزهایی هستند که شما هرگز نمی توانید انجام دهید.

بحث این است که آیا درمان در وهله اول لازم است. بعضی معتقدند اختلال وابستگی به اینترنت به عنوان “بیماری محتوم” شناخته شده است و پیشنهاد می کند که معمولا خود آن را به تنهایی حل کنید. مطالعات نشان می دهد که رفتار خودکارشناسی می تواند به موفقیت دست یابد. رفتارهای اصلاح کننده شامل نرم افزارهایی است که از استفاده از اینترنت و انواع سایت هایی که می توانید بازدید کنید را کنترل می کند – اکثر متخصصان موافق اند که رعب و وحشت کامل از کامپیوتر یک روش موثر اصلاح درمانی نیست.

برخی از متخصصان معتقدند که داروها در درمان اختلال وابستگی به اینترنت موثر هستند – زیرا اگر شما از این وضعیت رنج می برید، احتمال دارد که شما نیز از یک وضعیت اساسی اضطراب و افسردگی رنج ببرید. به طور کلی تصور می شود که اگر با اضطراب یا افسردگی مواجه شوید، ممکن است اعتیاد به اینترنت با این رویکرد درمان حل شود. مطالعات نشان داده اند که داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی تاثیر زیادی بر مقدار زمان صرف شده در اینترنت دارند – در برخی موارد میزان کاهش از ۳۵ ساعت در هفته تا ۱۶ ساعت در هفته دیده شده است. فعالیت فیزیکی نیز نشان دهنده اثربخشی در افزایش سطح سروتونین و کاهش وابستگی به اینترنت است.

برخی از درمان های رایج روانی اختلال اضطراب اینترنتی عبارتند از:

درمان فردی، گروهی یا خانوادگی
اصلاح رفتار
درمان رفتاری دیالکتیکی (DBT)
درمان رفتاری شناختی (CBT)
هنر درمانی (Art therapy)

صحبت پایانی!

یکی از رایج ترین تشخیص های تشخیصی اختلال اضطراب اینترنتی توسط مقاله KW Beard در سال ۲۰۰۵ در روانشناسی رفتار سایبری ارائه شده است. در این مقاله پنج معیار تشخیصی را در شناسایی اختلال وابستگی به اینترنت در جامعه عمومی پیشنهاد شده است:

۱. استفاده همراه با شک از اینترنت (به طور مداوم در مورد استفاده از اینترنت به گذشته و آینده فکر می کنید)
۲. نیاز به استفاده از اینترنت با افزایش مقدار زمان برای به دست آوردن رضایت از عملکرد خود در اینترنت
۳. تلاش های ناموفق برای کنترل، کاهش، یا متوقف کردن استفاده از اینترنت
۴. هنگام تلاش برای کنترل استفاده از اینترنت، بی سر و صدایی، مودبانه، افسرده یا تحریک پذیر باشید
۵. طولانی تر از آنچه که ابتدای استفاده از اینترنت مشخص کرده اید، آنلاین باشید.

علاوه بر این، روانشناس رید (۲۰۰۵) پیشنهاد می کند حداقل یکی از موارد زیر نیز در تشخیص اختلال وابستگی به اینترنت وجود داشته باشد:

۱. با توجه به مصرف زیاد اینترنت، خطر از دست دادن یک رابطه مهم شغلی، تحصیلی یا ارتباطی به وجود آید.
۲. به اعضای خانواده، درمانگران و دیگران دروغ گفته است تا دخالت خود را با اینترنت پنهان کند.
۳. استفاده از اینترنت به عنوان راهی برای فرار از مشکلات یا خنثی کردن خلق و خوی ناهنجار (مثلا گناه، اضطراب، افسردگی، بی نظمی) باشد.

اگر به دنبال درمان اختلال وابستگی به اینترنت هستید، به احتمال زیاد یک آزمون روانی یا پرسشنامه ای برای ارزیابی وابستگی خود به اینترنت به شما داده شده است. رایج ترین ابزار ارزیابی برای کمک به تشخیص اختلال اضطراب اینترنتی شامل موارد زیر است:

۱. تست اعتیاد به اینترنت با شرایط سنی جوان
۲. پرسشنامه مشکوک استفاده از اینترنت (PIUQ)
۳. آزمون مقیاس استفاده از اینترنت Compulsive (CIUS)

دیدگاهی بنویسید